In het geval dat je op dit moment kampt met slaapproblemen en op zoek bent naar een oplossing daarvoor, kunnen we je helaas nog geen pakket aanbieden waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Wel vind je hieronder enkele tips. Een aantal dingen weet of doe je wellicht al, anderen kun je, liefst minstens een paar weken, uitproberen, zoals

  • beperk de tijd in bed tot hooguit zeven tot acht uur,
  • geen cafeïne- of theïne-houdende dranken na 14:00 uur,
  • alcoholgebruik beperken, op vaste tijden opstaan etc.

Wat je nog zou kunnen proberen:

  • Elke dag op een vaste tijd, bij voorkeur 's morgens, een half uur intens licht. Dat kan bijvoorbeeld door een (smalle) tafel voor een raam te zetten, liefst aan een lichte kant van het huis en daar bijvoorbeeld te ontbijten en de krant te lezen. In donkere tijden kun je eventueel kunstmatig bijlichten, daar zijn speciale lampen voor verkrijgbaar. Doet dit nooit later of vroeger dan de door jou gekozen vaste tijd, beter een keer overslaan dan verschuiven naar een later of vroeger tijdstip.
  • Een enkeling heeft baat bij elke dag op een vaste tijd ongeveer 0.3 tot 0.5 mg melatonine. Neem dit nooit later of vroeger dan ± een uur voor je gebruikelijke bedtijd, beter een keer overslaan dan later of vroeger nemen.
  • Tussen twee en drie uur voor je naar bed gaat ofwel een half uur sporten ofwel een warm bad nemen. Je kunt dit bijvoorbeeld afwisselen - de ene dag sporten, de andere dag een warm bad. Ook hier weer: niet naar andere tijden van de dag schuiven, dan liever een keer overslaan. Je moet hier zeker twee uur voor je bedtijd mee klaar zijn, nooit dichterbij je bedtijd.

Deze maatregelen helpen sommige slechte slapers, maar meestal pas na verloop van tijd (weken tot maanden). Een instant oplossing is er helaas niet.

Naast de tips die wij je hier geven, willen wij je wijzen op andere internetlocaties, waar je wellicht een oplossing voor je slaapprobleem kunt vinden.